"Én höller si törr om fötterá!"

räknare
besöksräknare
Våren är på väg... eller är det hösten?
"Klafs, klafs, klafs", tog nog fram mina vårskor lite för tidigt.
Muttrar något till katten "Doris" som springer ikapp mig på väg mot dörren.
Klafsar in med mina blöta skor i köket,  sätter på vattenkokaren. 
Slänger mig på köksstolen, drar av mig de blöta jeansen och kängorna. 
"Åh, så skönt!".
Tycker mig höra vad "Doris" tänker där hon tyst sitter och tittar på mig:
"... det är okey att inte orka ibland!".
Eller så vill hon bara ha mat, vilket är mer troligt.
Dörren öppnas och tillsammans med en massa löv virvlar Malte in.
Han skiner med hela ansiktet.
Verkar inte bry dig ett dugg om att han är lerig från topp till tå.
Berättar med kvittrande röst att våren har kommit.
Du tittar på mig där jag sitter i bara strumplästen och säger:
"Huvudsaken é att e´n höller si törr om fötterá!", 
Du lägger huvudet på sned, försöker låta som "Emil i Lönneberga" på bredaste småländska.
Vilket du lyckas väldigt bra på.
All ork kom tillbaks som om du hållit ett trollspö ovanför mitt huvud. 
"Simsalabim!", säger du  och viftar med låtsastrollspöt.
Vi skrattar.
Varm i själen igen.