Han var av det manliga könet.

räknare
besöksräknare

"Kolla, ser du han mitt i röret?".
Han höll upp det lilla vasstrået med sina knubbiga barnahänder.
Jag fick böja mig riktigt, riktigt nära för att kunna se.

Jodå, där inne kröp en liten insekt av något slag.
Vi började diskutera om varför han trodde det var en "han" och inte en "hon"?

Tillslut blev det nästan en lite komisk situation.
Jag insåg nämligen att vi försökte trycka undan varandras huvuden.
Utan att vi tänkte på det "slogs" vi för att få första bästa "parkett" till undret som kröp där inne. 
Barn kan visa oss hur spännande världen blir om vi ser detaljerna.

Blundade och kände hur varma solstrålarna fortfarande var.
Trots att det faktiskt nu blivit sensommar.

Fast på frågan om varför han tyckte att insekten var av det manliga könet...
... det fick jag aldrig riktigt veta.