Som en ko som kissat på sig... eller nå´t.

räknare
besöksräknare

"Under tiden vi pratar händer något med mig!"
Sakta men säkert "förändras" jag.
Allt medan hon babblar på vadsomhelst, sjunker mitt självförtroende mer och mer.
Det känns som om håret blir platt och slickas mot pannan.
Sminket som jag la på så fint hemma, ser nu bara kladdig och "billigt" ut.
I alla fall i jämförelse med henne.

Blanda inte ihop detta med avundsjuka, för det existerar knappt hos mig.
Jag blir bara inspirerad av vackra, intelligenta varelser och vill hem och prova den där sminkningen eller tröjan med en gång.

Tittar på hennes munrörelser för lyssna har jag slutat med för länge sen.
Det handlar bara om henne, uteslutande om henne.
Visst, jag erkänner att jag har ett "sjuihelskotta" med bekräftelsebehov...
... fast hon tar priset!

Det är där jag sitter med min kaffekopp och "min själförtroende-tjuv".
Känns som hon bara suuger ur all must i mig, tillslut orkar jag inte ens titta på munrörelserna.

Kollar kyrtornet istället och undrar om den där fågeln i stål alltid funnits där?

Hon tittar på mig frågande, som om hon väntade på ett svar så jag drar till med:
"Eh... ja, jovisst är det så. Håller med dig...".

"Jamen, då går vi då", säger hon glatt och rafsar ihop allt smink och dylikt.
Jag kan pusta ut och vi trippar nedför gatan i våra höga klackskor.

Eller trippar och trippar... 
hon går elegant - jag mer som en ko som kissat på sig!"