räknare
besöksräknare



Idag var jag och fikade med en jobbarkompis. Köpte sockerbullar till M och Malte. Mums, gott. Detta fick mig osökt att förflytta mig tillbaks till 80-talet;

…Tittade mig i spegeln. Än från det ena hållet än från det andra. Allra svårast var det när jag skulle se hur jag såg ut bakifrån. Då fick man vrida sidospeglarna på ett speciellt sätt. Sträcka på halsen så det nästan gjorde ont.

På hyllan under spegeln låg det allehanda läppennor, kajakpennor, eyeliners och nagellack. I huset bodde nämligen två tonårstjejer. Det kan inte ha varit lätt för pappa. Oj, vilket liv vi förde ibland. Tonårstjejer är inte att leka med.

Kollade på klockan som vi hade stående för att vi inte skulle missa bussen som gick till skolan på mornarna. Oj, nu fick jag bråttom. Kollade mig en sista gång i spegeln, gav mig själv ett litet leende. Tog min jacka i farten och skorna fick jag dra över hälarna allt eftersom jag med studsande steg halvsprang mot busshållsplatsen.

Nu var det då dags. Sista lektionen före vår klass skulle radas upp på led. Det var dags för höstterminens skolfoto. Alla tjejerna satt och la på den sista läppglansen i smyg, för att inte läraren skulle se. Likaså jag. Halade upp den lilla fickspegeln och gjorde som de andra.

Nu skulle vi då radas upp. Det var viktigt att alla fick stå jämte sin bästis. De två tuffaste tjejerna skulle ligga framför alla andra. Så såg det ut nästan på alla bilderna i katalogen. 

De töntigaste längst upp till höger eller vänster. De som råkade vara sjuka just denna dagen vad det extra synd om. För de blev inklippta i hörnet av hela bilden. Det såg jättetöntigt ut och de som var tvungna att vara på den bilden, såg alltid ut som om fotot var taget i något fängelse eller nåt. 

En av de tuffa tjejerna som nu intagit sina givna platser halvliggande längst fram, hade under ett förtroligt samtal med mig berättat en hemlighet. Om man nu inte hade turen att få ligga längst fram, var det av yttersta vikt att man inte ställde sig jämte någon tjej som var fet, ful och finnig. För då ”smittade” den looken av sig, på den som stod bredvid.

Inte heller skulle man ställa sig jämte skolans snygging, för då såg man själv ut som en loj tonåring.

När vi skulle ställas upp, blev jag svettig och var så nervös. För nu var det inte upp till mig längre var jag skulle få stå på bilden. Nä, för nu skulle alla stå i rätt höjdläge. Dvs. de längsta eleverna längst ut och de lite kortare längre in. Vice versa på andra sidan.

Jag hamnade någonstans i mitten. Fotografen, han var en riktig snygging. En sån som alla tjejer trånade efter men som ingen fick. 

Jag vågade knappt titta in i kameran, eftersom jag visste att han tittade. Tänk om jag stod jämte ”fel” sorts människa, som ”smittade” av sig på mig.

Till på köpet gick det ett rykte om att han brukade roa sig med att ge elever smeknamn. Det var oftast inte snälla sådana. Hjälp, tänk om han kallade mig för nåt fult. Kanske det skulle stå ”läbbig tonåring” istället för Nilla Wallette. Då skulle jag aldrig mer kunna gå till skolan.



Katalogen kom. Jag vågade knappt öppna den. När jag gjorde det… såg jag att han inte hade skrivit mitt namn. Jag började se suddigt. Det stod visst inte alls vare sig Nilla Wallette eller Pernilla Wallette.

Så såg jag, när tårarna hade skingrat sig. Vad var det som det stod egentligen? Ett lugn spred sig och jag blev varm i hela kroppen. Där stod, kort och gott;

”Sockertoppen”

Kraaaaam n

Ps. på bilderna…
1. sockerbullarna jag köpte idag, som ser ut som bröst.




2. Sådan mor, sådan son. Förresten så var det sista gången vi åt sockerbullar inomhus. Det var socker precis överallt. Nä, sockerbullar äter man ute. Helst på Böda. Där är de som godast.