Tjoflöjt






räknare
besöksräknare

Vad har jag gjort idag då?

Jag har varit ute i höstvinden och rensat i mitt stenparti. Vad det är härligt att känna den friska vinden. Det luktar så gott. Fast nu ska jag inte bli poetisk här. Inget kul att läsa.

Därför tänker jag berätta något annat. Något som kanske är roligare att läsa. Hmm… vad kan det vara då? Hjälp. Är mitt liv så händelselöst?

Vet du, vad jag tänkte på där i mitt land? Jo, vi har alla behov av att bli omtyckta och älskade av andra, eller hur? Vem har inte känt värmen från några ord, en blick, en arm runt axlarna som säger, ”Jag gillar dig, du är bra.”

Det är bara det att för dom som vill bli omtyckta jämt, i alla situationer, de har det inte alltid så lätt. Jaja, jag pratar väl om mig själv, det får jag väl medge då. Ja, jag tillhör dem som känner ett stort behov av att bli omtyckt. Av alla och envar. Eller åtminstone accepterad av alla. Det kan man väl begära att få bli. Om inte accepterad, så respekterad. Det tycker jag alla ska bli.

Om du nu tillhör den skaran, som jag gör. Då kan en konflikt ibland en katastrof och jag kan känna att den måste jag förhindra eller undvika. Fast vet du, jag ser det inte som ett handikapp. Snarare tvärtom. Jag menar, varför måste det gå så långt som till en konflikt? Är det inte bättre att försöka lösa saker och ting, innan det går så långt? Svar, JA!

Jag kom på väldigt tidigt i livet ett supersäkert sätt att bli omtyckt på. Det är rent ut sagt idiotsäkert och nu ska jag berätta det för dig. Spännande va?

Hihi, nä det är så lätt och jag tror du redan kan det. Sanningen är nämligen att människor tycker om människor som tycker om dem. Var det besvärligt att förstå? Jag menar att en person som träffar en annan person, kommer att bli omtyckt om han eller hon har den goda smaken att tycka om den andre. Blev det mer klart av den omformuleringen? Inte... hmm.

Jo, när jag var liten och kom på detta, använde jag mig mycket av det. Oavsett om det handlade om att bedyra mamma om att hon gjorde det godaste chokladbollarna i världen. Eller om det handlade om att blidka fröken i skolan. Belöningen kom snabbt. En extra chokladboll. Eller ett bra betyg i uppförande.

Det som är sorgligt i det hela, är att andra människor ibland verkar tro att det är ett drag som inte är äkta. Fast det kan jag intyga, att det är. Jag vill verkligen att andra människor ska ha det bra. Vill att alla ska känna att de är omtyckta och älskade, precis som de är. Jag gillar att ge små presenter till andra, bara för att se hur glada de blir när de river upp pappret, som små barn.

Så God Jul å er allesammans och Kraaaaam n