Är det farligt??

räknare
besöksräknare
Det gäller att vara på sin vakt när du är i skogen. Kan bli tagen för en älg, annars...
Först fick jag ägna någon timme att övertyga honom:
"Vargar kan inte ta sig in genom våra fönster!". 
Efter det:
"Det är inte farligt att äta för mycket av mackorna, även om det är farligt att äta för mycket lakrits!.
Malte är i en ålder då han är rädd för precis allt! 

Igår skulle vi plocka ris till fönsterbrädorna. Hittade en hög som någon sågat ned. Han satt kvar i bilen och började plötsligt gråta. Ville att vi skulle köra hem och  hulkade mellan tårarna:
"Jägaren! Han kanske tar oss för två älgar och skjuter oss!".
Vi åkte hem. 
På vägen ville han att vi skulle köra fortare så att:
"Inte jägaren ska springa ifatt oss!".
Jag svarade:
"Här sitter vi då... två älgar i en bil!". 
Det räckte för att avdramatisera och vi började skratta.
Väl hemma dammsög jag upp barren. Då blev han rädd igen! Undrade för vad? Han svarade, som om det vore världens naturligaste sak. Tittade på mig anklagande och sa: 
"Jag kan ju fåTinnitus!!"
Vad får de sina ideér ifrån? 
Det blev till att hämta öronmuffarna.